2. mars 2014

Helleborus niger

Helleborus niger, eller hvit julerose på norsk, blomstrer fra oktober til mars. I år blomstret den i januar :-), men det er nok heller unntaket her.
Klipp gjerne bort gamle blader for at blomsten skal komme bedre til sin rett.
Den kommer fra Sentral-Europa.
Den blir ca. 30 cm. høy og har hvite blomster med gulgrønn midte.
Blomsten falmer til svakt rosa.
Den trives i sol og halvskygge i humusholdig, veldrenert, næringsrik nøytral til kalkrik jord.
Den er lett giftig, og saften kan virke hudirriterende.
Den liker ikke å bli delt, så den bør få stå på samme plass i mange år.
Formeres helst med frø.
Julerosa har herdighet H5.


Legender om julerosen
I et fransk, folkelig julespill fra middelalderen fortelles det en vakker legende av hvordan julerosen ble til. I spillet opptrer de hellige tre konger, og bondepiken Madelon slår følge med dem på deres vei til Betlehem. Men mens kongene bærer frem deres kostbare gaver, gråter Madelon fordi hun ikke kan gi barnet noe offer, ikke en gang en blomst, fordi det er vinter. En engel viser seg da for henne og fører henne utenfor stallen. Der hvor engelens vinge rører ved jorden springer det, midt i vintermørket og kulden, fram en blomst fra jorda. Dette er julerosen, som Madelon nå kan plukke og bringe Frelseren som sin ydmyke hyllest. En annen legende forteller at blomstene til julerosen opprinnelig var svarte, men at de mirakuløst ble hvite som snø da Jesus ble født. (Rolv.no)





Den blir rosa når den nesten er avblomstret.


Arnulf Øverland har skrevet et dikt om den: 

EN ROSE ER UTSPRUNGET –

(Skrevet til melodien
‘Es ist ein Ros entsprungen’)
Der er en gammel vise
om ung og bitter ve:
En rose er utsprunget
i vinternattens sne!
Den er dit hjertes glød!
Den skyter op av sneen,
den trodser nat og død!
Hvorledes kan et hjerte,
til døden overlatt,
utstråle livets varme
i mørke vinternat?
Hvorledes kan det skje
at kjærlighedens rose
gror op av nattens sne?
Mit eget hjerte brænder
i harme og begjær.
Jeg flenger mine hænder
i nakent tornekjær.
Jeg søker under sne;
men på de frosne kvister
er ingen blomst at se!
Må ikke græsset blekne
og alle blomster dø,
før de kan gi til jorden
det nye livsens frø?
Da vil de gjenopstå
og atter overvintre
og aldrig mer forgå!
Der er en rose sprunget
av mørketidens væld.
Om den har slegter sunget,
som aldrig så den selv.
Det er en gammel sang
om ung og bitter kvide,
hvorav en rose sprang!
  Arnulf Øverland
  Fra ‘Jeg besverger dig’, 1934

8 kommentarer:

  1. Helleborus er bare så fin! Vi har en i hagen som har stått fra før jeg flyttet hit så jeg vet ikke navnet på den. Utrolig vakker med hvite fylte blomstrer. Kjøpte to nye tidligere i år "Winter Beauty" som står lyst og kjølig innendørs. De er helt nydelige. Fint og informativt innlegg :)
    En riktig fin søndag ønskes fra Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er fine. Jeg har bare den ene, men det har jeg tenkt å gjøre noe med ;-). Ha en fin uke!

      Slett
  2. Ein nydelig plante som eg ikkje har hatt i hagen før av ein eller anna merkelig grunn.
    Sådde sist sesong. Der var det eit frø som spirte med ein gong. Den planta eg ut og den har levd over vinteren :) Men eg har kjøpt meg to i vinter som skal få pryde hagen i år og fleire blir det garantert.
    God Søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei den er ganske ny i min hage også. Og flere skal det bli :-), men muligens de fargede da, Helleborus orientalis. Ha en fin uke!

      Slett
  3. Ja disse plantene er vakre! Den H. niger tåler jo ganske mye, så den er enkel å få til.
    Flott innlegg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er vakre! Og de tåler en god del. Håper Helleborus orientalis tåler like mye,
      for tror nok jeg må en tur på hagemessa i Lillestrøm ;-).
      Ha en fin uke!

      Slett
  4. Helleborus er flotte planter og det er jo et ekstra stort bonus at de kommer så tidlig i blomst og blomstrer så lenge!
    Ha en fortsatt riktig fin helg.
    Stein

    SvarSlett
  5. Ja de er flotte! I år kom den jo veldig tidlig, men så har det vært en merkelig vinter til nå.
    Og nå håper jeg våren virkelig tar tak, og snøen glimrer med sitt fravær :-).
    Ha en fin uke!

    SvarSlett